1. Steering bergegar
2. Dashboard bergegar
3. Tayar berbonjol
4. Cermin tingkap bergegar
5. Satu kereta bergegar (paling teruk)
Biasanya kalau langgar lubang yang besar pada kelajuan tinggi akan jadi perkara seperti diatas. Itu bermakna sportrim anda dah bengkok. Memang rasa tak best n nak tukar sportrim baru je. Tapi ada gak yang sampai tayar pecah (laju sangat la tu). Kadang2 pada bahagian bibir sportrim je yang bengkok. Tapi itu tidak mendatangkan apa-apa kesan pada kereta anda. Cuma ada gegar sikit-sikit je. Tak rasa sangat pun.
Cara nak check sportrim bengkok selain hantar kat kedai tayar :
1. Jack pada bahagian depan sampai kedua-dua tayar depan terangkat. Jangan lupa utk tarik handbrek dulu sebelum jack.
2. Start enjin dan masuk gear 1 utk kereta pacuan depan dan biarkan tayar berpusing (pacuan belakang jgn buat la)
3. Perhatikan pusingan tayar betul2 bulat atau tidak. Kalau sebelah tayar je berpusing,tahan tayar yang berpusing 2 ngan kaki sampai berhenti. Konfem tayar lagi sebelah pulak yang pusing.
4. Buat perkara yang sama untuk tayar belakang pulak.
5. Kalau bengkok,beli lah sportrim baru.hahaha. (gurau je)
Masih ada inisiatif untuk membetulkan sportrim yang bengkok tu. Caranya....
1. Buka sportrim yang bengkok itu dan ganti dengan tayar spare.
2. Bawa sportrim ke kedai tayar dan minta diorang buka tayar daripda sportrim. Kos lebih kurang RM5 je.
Buka Tayar |
3. Hantar ke bengkel engineering. (biasanya diorang boleh buat). Ia mengambil masa lebih kurang 1/2 hari utk disiapkan bergantung pada bengkel. Diorang akan bakar sportrim tu kalau bengkok teruk sangat untuk bulatkan balik. So,stanby je la kalau warna pada sportrim tu akan hilang sebab diorang bakar. Kalau tak berapa teruk,diorang akan ketuk je n lay sedikit pada bahagian yang berbonjol. Tapi hasilnya tak la perfect macam beli sportrim baru. Cuma sedap la sikit kalau nak pakai. . Kos lebih kurang RM50-RM100 bergantung pada bengkel.
Kerja Kejuruteraan |
Pemasangan tayar |
Balancing |
Allignment & Adjust Chamber |
Ringkasan kos:
Umpil tayar (RM5)
Engineering work (RM100)
Cat kalau perlu (RM40)
Balancing 2 biji tayar (RM10)
Allignment & adjust chamber (RM45)
Jumlah (RM200 kos maksimum)
Kan jimat sikit daripada beli sportrim baru.
Diharap info yang diberikan diatas sedikit sebanyak dapat membantu anda para pembaca Sembang Moto-Kar. Terima kasih atas sokongan anda.
hua...jimat pun duit still kluar jugak....huhu..
BalasPadamoklah 2..daripada nak beli sportrim baru kn?
BalasPadambule elok mcm sedia kala ke?aku pnye sport rim ari 2 bengkok..da anta kedai repair da..tp kalo bwk 110kmj ke ats je kete gegar gile..mmg mcm 2 ke?ataupon kdai 2 yg wt cincai je..
BalasPadamKalau rim bengkok juga tapi coustmer mau buat aligment juga apa kesan dia....rim dia biarkan bengkok tapi dia mau bual aligment juga....
BalasPadamsya ade rim enkai 17 8jj .ade masalah crake tayar belakang,dlm 2inc.dh buat welding.dh pakai setahun x de bocor.masih selamat atau tidak untuk saya jalan jauh
BalasPadam